Regulamin
FALP FRYSZTAK 2024
1. CEL IMPREZY:
Celem inicjatywy jest popularyzacja piłki nożnej
i uczciwej rywalizacji oraz promowanie zdrowego stylu życia i aktywnego
wypoczynku poprzez sport.
2. ORGANIZATORZY:
Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji we Frysztaku,
Fundacja Młodych Talentów "Morgan" Frysztak
GMKS Strzelec Frysztak
Partnerzy medialni: Portal Mieszkańców dla Mieszkańców Frysztak24.pl
3. PATRONAT HONOROWY:
Jan Ziarnik - Wójt Gminy Frysztak
4. TERMIN:
Sezon 2024. Rozpoczęcie -
5. MIEJSCE ROZGRYWEK:
boisko ze sztuczną trawą na obiektach GOSiR
Frysztak
Regulamin
Frysztackiej Amatorskiej
Ligi Piłkarskiej
Art. I Ilość zawodników
Zespoły przystępują do gry w składach sześcioosobowych (bramkarz + 5
zawodników w polu). Podczas całego spotkania wolno wymieniać dowolną ilość
zawodników. Zmiany zawodników i bramkarza muszą być dokonywane w odpowiednim
miejscu tj. "w strefie zmian" przy czym zawodnik wchodzący na boisko
może włączyć się do gry nie wcześniej niż zawodnik schodzący opuści pole gry.
Zawodnik który został zmieniony może powrócić na boisko jako zmiennik
następnego gracza. Bramkarz może zamienić się z zawodnikiem z pola w strefie
zmian pod warunkiem iż ubiór zawodnika (bramkarza) będzie się różnić od
pozostałych zawodników. Zmiany “w locie” zawodników i bramkarza nie wymagają
przerwy w grze i zgody sędziego. Drużyna musi rozpocząć spotkanie w minimum 5-osobowym
składzie. Jeżeli w wyniku wykluczeń lub innych zdarzeń w zespole pozostanie
mniej niż 4 zawodników, mecz należy zakończyć.
Limit
zawodników, którzy mogą zagrać w drużynie - 14. Możliwa jest wymiana
jednego zawodnika na nowego z powodu kontuzji.
Art. II - Ubiór
zawodników
Zawodnik nie może mieć na sobie podczas gry niczego, co mogłoby w jakikolwiek sposób zagrażać bezpieczeństwu innych zawodników. Standardowe wyposażenie zawodników to koszulka, spodenki, skarpety, ochraniacze (musza być całkowicie zakryte) i obuwie. Jedynym dozwolonym rodzajem obuwia jest obuwie sportowe przeznaczone do gry na sztucznej trawie, np. turfy. Używanie obuwia jest obowiązkowe.
Art. III - Sędzia
Obsadę sędziowską zapewnia organizator. Każdy mecz prowadzi jeden sędzia główny z Podkarpackiego Związku Piłki Nożnej. Rozstrzygnięcia sędziego dotyczące faktów związanych z grą, jak również wyniku meczu są ostateczne. W czasie trwania zawodów prawo zwrócenia się do sędziego ma tylko kapitan drużyny.
Art. IV - Czas trwania
gry
Czas trwania gry wynosi dwa równe okresy 20-minutowe z przerwą 2-minutową na zmianę stron. Każdemu zespołowi przysługuje jedna przerwa na żądanie w wymiarze 1 minuty w czasie całego meczu.
Art. V - Piłka
Mecze rozgrywane są piłką o rozmiarze
„5”. Piłka jest kulista. Wykonana ze skóry lub innego dopuszczonego przez
przepisy materiału.
Piłka jest poza grą gdy:
- całym obwodem przekroczy linię zarówno
na ziemi jak i w powietrzu,
- gra została przerwana przez sędziego
Piłka jest w grze gdy:
- odbije się od słupka, poprzeczki i pozostanie w polu gry
Art. VI - Rozpoczęcie
gry
Przed rozpoczęciem gry sędzia drogą
losowania, poprzez rzucenie monetą, dokonuje wyboru połowy boiska.
Zespół, który wygrywa losowanie ma prawo wyboru połowy boiska, przegrywający
rozpoczyna grę. W drugiej połowie meczu drużyny zmieniają połowy pola gry i
atakują przeciwne bramki. Rozpoczęcie gry poprzedzone jest gwizdkiem sędziego a
piłka leżąca nieruchomo na środku boiska musi być zagrana do przodu przez
zawodnika drużyny rozpoczynającej grę. Wszyscy zawodnicy muszą się znajdować na
własnych połowach boiska a zawodnicy drużyny nie rozpoczynającej gry muszą się
znajdować w odległości co najmniej 3 metrów od piłki. Piłka jest w grze w
momencie gdy leżąc nieruchomo w punkcie środkowym boiska zostanie dotknięta
przez zawodnika drużyny rozpoczynającej grę. Zawodnik rozpoczynający grę nie
może ponownie zagrać piłki, zanim nie zostanie ona zagrana przez innego
zawodnika.
Z rozpoczęcia gry można zdobyć bramkę
bezpośrednio.
O zakończeniu meczu decyduje sędzia
prowadzący spotkanie. Jeżeli piłka jest w locie do bramki a sędzia dał sygnał
do zakończenia spotkania - bramka jest nie uznana.
Bramka jest zdobyta jedynie wtedy ,gdy piłka całym swym obwodem przekroczy linię bramkową pomiędzy słupkami bramkowymi i poprzeczką przed sygnałem dźwiękowym.
Art. VII - Zdobywanie
bramek
Bramka jest zdobyta jeśli piłka całym
swym obwodem, po ziemi lub w powietrzu przekroczy linię bramkową pomiędzy
słupkami lub poprzeczką i nie zawini przy tym jej zdobywca lub jego
współpartner. Sędzia również uzna bramkę w sytuacji, gdy jej zdobycie
poprzedziła niezgodna z przepisami interwencja zawodników drużyny broniącej
(przywilej korzyści).
W lidze nie obowiązują faule akumulowane.
Art. VIII - Gra
niedozwolona, niesportowe zachowanie i kary
Drużyna, której zawodnik rozmyślnie
dokona jednego z jedenastu niżej wymienionych przewinień winna być ukarana
rzutem wolnym bezpośrednim, która wykona drużyna przeciwna z miejsca
przewinienia:
1. Kopnie lub usiłuje kopnąć
przeciwnika,
2. Podstawi nogę przeciwnikowi,
powodując jego upadek,
3. Skoczy na przeciwnika,
4. Zaatakuje przeciwnika w sposób
gwałtowny lub niebezpieczny,
5. Zaatakuje przeciwnika z tyłu, mimo iż
ten mu nie przeszkadza,
6. Uderzy, usiłuje uderzyć przeciwnika
lub plunie na niego,
7. Zatrzyma przeciwnika,
8. Odpycha przeciwnika,
9. Zatrzyma przeciwnika barkiem (atak
ciałem)
10. Wykona wślizg w bezpośrednim
otoczeniu zawodników drużyny przeciwnej. Za przewinienie drużyna będzie karana
rzutem wolnym pośrednim. W polu karnym tylko bramkarz może interweniować
prawidłowym wślizgiem.
11. Zagra piłkę ręką,
Gdy jednego z jedenastu w/w przewinień
dokona zawodnik drużyny broniącej we własnym polu karnym, to jego drużyna winna
być ukarana rzutem karnym, bez względu na miejsce położenia piłki pod
warunkiem, że znajdowała się ona w grze.
Drużyna, której zawodnik popełni jedno z
czterech następujących przewinień winna być ukarana rzutem wolnym pośrednim,
która wykona drużyna przeciwna z miejsca przewinienia
Są to przewinienia polegające na:
1. Grze w sposób niebezpieczny tzn. gdy
w zasięgu gry jest zawodnik:
- podnosi zbyt wysoko nogę (ponad
biodro przeciwnika)
- pochyla głowę zbyt nisko (poniżej
biodra przeciwnika)
- w podskoku wysuwa nogę w
kierunku przeciwnika
- wykonuje nożyce przy przeciwniku ,
- atakuje piłkę nogą wyprostowaną
do przodu
- wybija lub usiłuje wybić piłkę nogą z
rąk bramkarza, względnie głową, gdy bramkarz trzyma piłkę przy piersi,
- wysuniętą nogą utrudnia bramkarzowi wprowadzenie piłki do gry
2. Rozmyślnym przeszkadzaniu
przeciwnikowi, bez zamiaru zagrania piłki tzn. przebiega pomiędzy nim a piłką
lub manewrowaniem tułowia utrudnia mu dostęp do piłki,
3. Będąc bramkarzem i znajdując się na
własnym polu karnym przytrzymuje piłkę rękami dłużej niż 4 sekundy,
Jeżeli w/w przewinienie miało miejsce w
polu karnym drużyny broniącej, to rzut wolny pośredni należy wykonać z linii
pola karnego, najbliżej miejsca przewinienia
Kary, żółte, czerwone
kartki
Zawodnik powinien być ukarany karą napomnienia (żółta kartka) w sytuacji
gdy dopuści się jednego z niżej wymienionych przewinień:
- jest winny niesportowego zachowania
- słownie wyraża swoje niezadowolenie z decyzji sędziego
- czynnie wyraża swoje niezadowolenie z decyzji sędziego,
- rozmyślnie zagra piłkę ręką,
- rozmyślnie zatrzyma przeciwnika za koszulkę
- rozmyślnie zatrzyma przeciwnika rękami lub ciałem
- rozmyślnie podłoży nogę przeciwnikowi powodując jego upadek,
- usiłuje kopnąć lub uderzyć przeciwnika lub współpartnera,
- nie zachowa na polecenie sędziego odległości 3 metrów od piłki w czasie
wykonywania rzutu wolnego przez drużynę przeciwną
- odkopnie lub odrzuci piłkę po gwizdku sędziego,
- podczas zmiany lotnej wejdzie na boisko zanim jego współpartner je opuści
(6 zawodnik)
- wejdzie lub opuści boisko w czasie gry w miejscu znajdującym się poza
strefą zmian
- celowo zagra piłkę przed gwizdkiem sędziego, reklamując wcześniej
odległość zawodników drużyny przeciwnej od piłki(nie dotyczy rzutów z autu),
- wyskoczy z muru po gwizdku sędziego lecz przed wprowadzeniem piłki do gry
podczas wykonywania rzutu wolnego przez drużynę przeciwną
- popełni innego rodzaju czyn który sędzia zakwalifikuje jako niesportowe
zachowanie się, np. w sposób demonstracyjny używa słów wulgarnych lub
obraźliwych
Wykluczenia z gry (żółta kartka) zawodnika w aspekcie kary indywidualnej
sprowadza się do 2-minutowego osłabienia drużyny.
Zawodnik musi być ukarany karą wykluczenia (czerwona kartka) w sytuacji gdy
dopuści się jednego z niżej wymienionych przewinień:
- gra brutalnie
- pluje na przeciwnika lub na inna osobę
- zachowuje się wybitnie niesportowo
- po otrzymaniu napomnienia (ż.k.),dopuści się kolejnego przewinienia
podlegającego karze napomnienia (druga żółta kartka)
- dopuści się rozmyślnego przerwania w sposób niedozwolony akcji
przeciwnika będącego w korzystnej sytuacji do zdobycia bramki (zatrzymanie za koszulkę,
zatrzymanie rękami, zatrzymanie piłki ręką wykonanie wślizgu - tzw. "akcja
ratunkowa")
- gwałtownie protestuje przeciwko decyzji sędziego, używając przy tym słów
wulgarnych lub obraźliwych
- rozmyślnie kopnie lub usiłuje kopnąć przeciwnika lub współpartnera,
- rozmyślnie uderzy lub usiłuje uderzyć przeciwnika lub współpartnera
- popełni innego rodzaju czyn kwalifikujący się i uznany przez sędziego
jako wybitnie niesportowe zachowanie się ("gest Kozakiewicza",
"fuck you", itp.)
Zawodnik ukarany czerwoną kartką jest całkowicie wykluczony z meczu!
Wykluczenia z gry (czerwona kartka) zawodnika w aspekcie kary indywidualnej
sprowadza się do 5-minutowego osłabienia drużyny.
Zawodnik wykluczony z gry nie może
ponownie wejść na boisko ani przebywać na ławce zawodników rezerwowych. Jego
zespół, po upływie 5 minut od momentu usunięcia winnego zawodnika może
uzupełnić swój skład.
O ile przed upływem regulaminowych 5
minut drużyna która jest osłabiona traci bramkę ,może natychmiast uzupełnić
swój skład, ale:
- gdy gra 6 zawodników przeciwko 5
zawodnikom i zespół z większością ilością zawodników zdobędzie bramkę, to
zespół z 5 zawodnikami może uzupełnić skład,
- jeżeli obydwa zespoły grają 5
zawodnikami i padnie bramka to obydwa zespoły uzupełniają swoje składy
- jeżeli 6 zawodników gra
przeciwko 4 zawodnikom lub ,5 zawodników gra przeciwko 4 zawodnikom ilością
zawodników zdobędzie bramkę, to zespół z 4 zawodnikami może uzupełnić swój
skład tylko o jednego zawodnika,
- jeżeli drużyny grają w składach 4-osobowych
i padnie bramka to zespoły te mogą uzupełnić swój skład tylko o jednego
zawodnika,
- w każdym przypadku jeżeli bramkę
zdobędzie zespół z mniejszą ilością zawodników, to gra toczy się dalej bez
zmiany ilości zawodników.
Uzupełnienie składu nie wymaga zgody sędziego.
Art. IX - Kartki oraz
kary wykluczenia
Zawodnik dopuszczalnie może w meczu otrzymać 1 żółtą kartkę.
Jeżeli w jednym spotkaniu dostanie drugą żółtą, to automatycznie otrzymuje
po żółtej kartkę czerwoną i jest wykluczony z meczu. Kara wykluczenia
obowiązuje wyłącznie w meczu, w którym dostał dwie a w konsekwencji 1 czerwoną
kartkę. Jeżeli zawodnik otrzyma bezpośrednio czerwoną jest wykluczony z całego,
kolejnego meczu.
Jeśli zawodnik dopuszcza się wybitnie niesportowego zachowania zostaje odsunięty
od 1 lub 2 najbliższych spotkań. Organizatorzy mają prawo wykluczyć zawodnika z
całej ligi jeśli jego postawa zasługuje na taką karę.
Trzecia żółta kartka w rozgrywkach ligowych oznacza wykluczenie na jedno
spotkanie. Kolejno 6 i 9 itd. wyklucza na jedno spotkanie.
Protesty można zgłaszać do 3 dni od dnia, w którym odbyło się spotkanie.
Organizatorzy mają 14-dniowy termin rozpatrzenia protestu.
Art. X - Walkowery
W przypadku niestawienia się na mecz jednej z drużyn w wyznaczonym terminie (najpóźniej 10 minut po terminie) sędzia odgwizduje koniec spotkania (wynik 5:0) a Organizator orzeka walkower dla drużyny przeciwnej. W przypadku znieważenia sędziego, organizatora lub obsługi ligi przez zawodnika - drużyna może zostać ukarana walkowerem 5:0 i dyskwalifikacją z ligi.
Art. XI - Rzut wolny
Rzuty wolne dzielą się na dwie grupy:
- bezpośrednie, z których można uzyskać
bramkę bezpośrednio na drużynie która zawiniła
- pośrednie, z których bramka może być zdobyta tylko wtedy, kiedy piłka zanim wpadnie do bramki zostanie dotknięta lub zagrana przez innego zawodnika poza wykonawcą rzutu Jeżeli piłka po prawidłowo wykonanym rzucie wolnym spoza własnego pola karnego, nie dotknięta przez innego zawodnika oprócz wykonawcy rzutu wpadnie do jego bramki, to gra zostanie wznowiona rzutem z rogu. Jeżeli z prawidłowego wykonanego rzutu wolnego pośredniego, piłka bezpośrednio wpadnie do bramki przeciwnika, to gra zostanie wznowiona rzutem od bramki. Podczas wykonywania rzutu wolnego zawodnicy drużyny przeciwnej mają obowiązek znajdować się co najmniej 3 metry od piłki do czasu aż znajdzie się ona w grze tzn. do momentu, gdy zostanie dotknięta przez zawodnika drużyny wykonującej rzut wolny. W sytuacji korzystnej dla drużyny poszkodowanej, sędzia może zezwolić na wykonanie rzutu wolnego bez sygnału gwizdkiem, pomimo nie zachowania przepisowej odległości od piłki przez zawodników drużyny przeciwnej (przywilej korzyści). W innym przypadku wykonanie rzutu wolnego musi być przeprowadzone sygnałem gwizdkiem. Wykonanie rzutu wolnego "na gwizdek" w sytuacji, gdy drużyna poszkodowana reklamuje odległość od piłki zawodników drużyny przeciwnej ,przysługuje tylko i wyłącznie zespołowi wykonującemu rzut wolny. Jeżeli drużyna wykonuje rzut wolny dłużej niż 4 sekundy, to wówczas sędzia dyktuje rzut wolny pośredni dla drużyny przeciwnej.
Art. XII - Rzut karny
Rzut karny dyktuje się za popełnione przewinienie przez drużynę broniącą w obrębie własnego pola karnego. Rzut karny wykonuje się z punktu karnego, znajdującego się na linii pola karnego w odległości 7 metrów od linii bramkowej. Podczas wykonywania rzutu karnego wszyscy zawodnicy muszą znajdować się w obrębie boiska, poza polem karnym w odległości co najmniej 2 metrów od punktu karnego (za wyjątkiem bramkarza drużyny broniącej i wykonawcy rzutu). Bramkarz drużyny broniącej, w momencie wykonania rzutu karnego musi stać nieruchomo (bez poruszania nogami) na własnej linii bramkowej ,twarzą do wykonawcy, nie odrywając stóp aż do momentu, gdy wykonawca rzutu zagra piłkę .Piłka w momencie wykonania rzutu karnego musi leżeć nieruchomo w punkcie karnym a sędziemu musi być znany wykonawca rzutu. Wykonanie rzutu karnego musi być poprzedzone gwizdkiem.
Art. XIII - Rzut z
autu
Jeżeli piłka całym swoim obwodem na ziemi lub w powietrzu przekroczy linię boczną boiska, to sędzia nakazuje wznowienie gry rzutem z autu. Rzut z autu wykonuje się nogą ,w momencie wprowadzania piłki do gry wykonawca rzutu musi mieć umieszczone stopy przy linii bocznej boiska a piłka musi leżeć nieruchomo na linii. Piłka jest w grze po przebyciu drogi równej jej obwodowi i znajduje się w obrębie boiska. Zawodnicy drużyny przeciwnej muszą się znajdować w odległości 3 metrów od miejsca, z którego wykonywany jest rzut z autu. Z rzutu z autu nie można zdobyć bramki bezpośrednio.
Art. XIV - Rzut od
bramki
Jeżeli piłka całym swoim obwodem przekroczy na ziemi lub w powietrzu linię bramkową z wyłączeniem części zawartej pomiędzy słupkami i pod poprzeczką i była zagrana ostatnio przez zawodnika drużyny atakującej, to sędzia nakazuje wznowienie gry rzutem od bramki. Rzut od bramki wykonuje bramkarz stojący w obrębie własnego pola karnego, wprowadzając ręką piłkę do gry. Piłka jest w grze gdy znajdzie się poza polem karnym.
Art. XV - Rzut z rogu
Jeżeli piłka całym swoim obwodem
przekroczy na ziemi lub w powietrzu linię bramkową z wyłączeniem części
zawartej pomiędzy słupkami i pod poprzeczką i była zagrana ostatnio przez
zawodnika drużyny broniącej, to sędzia nakazuje wznowienie gry rzutem z rogu.
Rzut z rogu wykonany jest z linii bramkowej lub punktu przecięcia się linii
bocznej z linią bramkową. Podczas wykonywania rzutu z rogu piłka musi leżeć
nieruchomo w punkcie rożnym a zawodnicy drużyny przeciwnej muszą znajdować się
co najmniej 5 metrów od miejsca z którego wykonywany jest rzut z rogu. Z rzutu z
rogu można zdobywać bramkę bezpośrednio.
Art. XVI - Zapisy,
wpisowe
Liczba drużyn biorących udział w rozgrywkach FALP wynosi 8. O przystąpieniu
do rozgrywek decyduje kolejność zgłoszeń.
Drużyny prosimy zgłaszać przez email: mateusz96dominik@gmail.com lub telefonicznie pod numerem telefonu: 508 810 299, 17 2777 111
Wpisowe od drużyny wynosi - 500 zł.
Art. XVII - Postanowienia końcowe
Kapitan drużyny w uzasadnionych przypadkach może zwrócić się do sędziego zawodów o kontrolę tożsamości zawodników drużyny listy zgłoszeniowej.
W celu ewentualnego sprawdzenia tożsamości każdy zawodnik powinien posiadać dowód osobisty. Kontrola odbywa się przed lub zaraz po zakończeniu zawodów.
Wszystkie drużyny obowiązuje wcześniej ustalony terminarz gier. Drużyny powinny się stawić na mecz przynajmniej 15 minut przed jego rozpoczęciem i powiadomić o tym organizatora. Za usterki w szatniach odpowiada kapitan i jego drużyna.
Przełożone mecze będą mogły odbywać się tylko w dni, które zaplanowane są mecze rozgrywek FALP, czyli w piątki i soboty o jednej, z góry ustalonej godzinie (np. godz. 21:00).
Wszystkie sprawy związane z protestami na piśmie rozpatrują organizatorzy. Organizator ma prawo dokonywać zmian kalendarza rozgrywek z minimum tygodniowym wyprzedzeniem.
Ostateczna interpretacja Regulaminu
należy do Organizatora. Organizator ma prawo dodawać zapisy w wyjątkowych
sytuacjach, które wynikną w trakcie rozgrywania ligi.
UWAGA:
O miejscu drużyny w tabeli końcowej
decydują w kolejności:
· liczba zdobytych
punktów
· bezpośrednie wyniki
meczów lub tabela sporządzona dla drużyn o takiej samej ilości punktów
· różnica między
bramkami strzelonymi, a straconymi
· liczba strzelonych
bramek
· dodatkowe spotkanie
O miejscu drużyny w tabeli w trakcie sezonu decydują w kolejności:
· liczba zdobytych
punktów, różnica między bramkami strzelonymi, a straconymi
· liczba strzelonych bramek
Zapis o zasadach regulujących miejsce drużyny w tabeli wraz z punktami można znaleźć w zakładce / liga / tabela / - kliknij tu
Organizatorzy
FALP Frysztak